Gevulde paprika uit de oven

Het was een (hele) tijd stil op mijn blog, maar vandaag deel ik weer een lekker recept met jullie!

Ik eet nu sinds 2 weken koolhydraatarm (met hier en daar wat uitzonderingen, want het moet natuurlijk wel leuk blijven ;-) ) en ik merk dat ik dit prima volhou, als ik er maar voor zorg dat wát ik eet ook echt lekker is. Nu wil ik mijn vriend en ons dochtertje de koolhydraten niet onthouden, dus ik ben steeds meer recepten aan het uitproberen waarbij ik voor mezelf de pasta, rijst of aardappelen weg kan laten of kan vervangen.
Nachos had ik al een tijd niet meer gemaakt, nou zijn de nachos zelf natuurlijk not done voor mij, dus ik deed mijn deel van het gehakt in een paprika in de oven. Super lekker!

IMG_6841

Ingrediënten (voor 2 personen)
– 2 rode paprika’s
– 250 gram gehakt
– 1 ui
– 2 teentjes knoflook
– 2 eetlepels Mexicaanse kruiden (ik maakte zelf een mix)
– Blik tomatenblokjes
– Toppings naar keuze (ik nam zelfgemaakte guacamole, jalapeños, geraspte cheddar, zure room en verse koriander)

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Snipper de ui en de knoflook. Verhit wat olie in een pan en fruit herin de ui tot hij glazig is. Doe de knoflook in de pan erbij en bak tot de knoflook begint te geuren.
Strooi de Mexicaanse kruiden in de pan en bak deze een minuut met de ui en knoflook mee. Voeg hierna het gehakt toe en bak deze rul.
Doe de tomatenblokjes in de pan erbij en verwarm het geheel goed door. Breng eventueel nog op smaak met zout en peper.

Snij de paprika’s doormidden en verwijder de zaadjes. Vul de paprika’s met het gehakt, indien je geraspte cheddar (of andere kaas) gebruikt, strooi dit dan over het gehakt.
Bak de paprika’s in een ingevette ovenschaal ongeveer 25-30 minuten in de oven.

Maak af met je favoriete toppings en enjoy!

Advertenties

Pimp je lunch: avocado-eisalade

Toegegeven; ik eet ook soms wat ‘makkelijks’ voor de lunch. Er is ook niets mis met een gewone boterham met kaas of pindakaas. Ik hou echter van een feestje op mijn bord, dus als ik vrij ben steek ik vaak wat meer tijd in mijn lunch. En dat is zoveel lekkerder! Door regelmatig rauwkost te gebruiken, merk ik ook dat ik een tijd langer vol zit. Mooi meegenomen dus!

Je kunt het bijna geen recept noemen, maar soms heb je net even een beetje inspiratie nodig!

Pimp je lunch: avocado-eisalade

Ingrediënten (voor 2 boterhammen)
– 2 boterhammen
– 1 avocado
– 1 ei
– Theelepel citroensap
– Klein handje rucola
– Chilivlokken
– Optioneel: paar blaadjes koriander

Kook het ei hard. Snij de avocado doormidden, snij het vruchtvlees kruislings in en schep het uit de schil. Prak de avocado grof, er mogen best nog wat stukjes in zitten.
Snij het gekookte ei in stukjes en voeg toe aan de avocado. Breng op smaak met citroensap, peper en zout.

Rooster de boterhammen en beleg deze met de avocado-eisalade. Bestrooi met wat blaadjes rucola, chilivlokken en eventueel een paar blaadjes koriander.

Italiaanse tomatensoep

Met dit druilerige weer buiten, vind ik niets zo lekker als een warme kop soep voor de lunch. Dit soepje is binnen een handomdraai klaar en vers is toch veel lekkerder (en gezonder) dan soep uit blik.
Ik gebruikte een mix van verse Italiaanse kruiden die ze hier in de supermarkt verkopen. Je kunt hier zelf uiteraard lekker mee variëren, gebruik gewoon de kruiden die jij het lekkerst vindt.

Italiaanse tomatensoep met pesto

Ingrediënten (voor 2 personen)
– 2 tomaten
– 1 rode ui
– 2 teentjes knoflook
– verse Italiaanse kruiden (rozemarijn, tijm, oregano)
– Blokje bouillon
– Blik tomatenblokjes
Optioneel: 2 gedroogde chilipepers, fijngesneden

Snipper de knoflook en de rode ui. Snij de tomaten grof in stukken.

Verhit wat zonnebloemolie in een kook- of soeppan en fruit hierin de ui en knoflook een paar minuten op halfhoog vuur.
Voeg de verse kruiden toe en bak nog een paar minuten. Doe dan de tomaten in de pan.
Verkruimel het bouillonblokje boven de pan en voeg ongeveer een halve liter water toe (tot de tomaten net onder water staan) en eventueel de gedroogde chilipeper.
Laat met een deksel op de pan 10 minuten zachtjes koken.

Pureer de soep tot deze helemaal glad is. Voeg dan de tomatenblokjes toe en warm de soep nog goed door.

Serveertip: serveer met crème fraîche, pesto en geroosterd brood

Spekkoek

Toegegeven; voor dit recept moet je zin hebben om zo’n 3 à 4 uur in de keuken te staan. Het maken van het beslag neemt al enige tijd in beslag en daarna moet je de spekkoek laagje voor laagje afbakken in de oven.

Dan is het nog maar de vraag of je spekkoek uiteindelijk mooi gelukt is. Als de laagjes niet goed gaar zijn tussendoor, kunnen ze in elkaar overlopen. Superspannend dus om de spekkoek (na uren laten afkoelen, killing) eindelijk te mogen aansnijden.
Een half jaar geleden maakte ik voor het eerst spekkoek. Ik heb een vreugdedansje gedaan toen ik hem aansneed, hij was zo mooi!
Gisteren maakte ik opnieuw een spekkoek en tijdens het bakken had ik al in de gaten dat sommige laagjes niet goed gaar waren en ik te snel was met de volgende laag. Hoewel de smaak hetzelfde is, toch jammer dat na uren werk de koek er niet zo mooi uitzag als vorige keer. Gelukkig had ik de foto van een half jaar geleden nog ;)

Met dit recept maak je makkelijk een spekkoek van 28 cm doorsnee en heb je beslag over, ik heb in een kleine taartvorm nog een kleine koek gemaakt. Als je een kleinere taartvorm hebt, neem dan de helft van de ingrediënten.

Spekkoek

Ingrediënten (voor een spekkoek van 28 cm doorsnee)
– 16 eieren
– 400 gram witte basterdsuiker
– 750 gram roomboter, op kamertemperatuur
– 200 gram bloem
– 4 theelepels kaneel
– 2 theelepels gemalen kruidnagel
– 2 theelepels nootmuskaat
– 1 theelepel gemalen kardemom

Verwarm de oven voor op 180 graden (boven- en onderwarmte!)

Splits de 16 eieren. Tip: doe het splitsen boven een apart bakje. Niets zo frustrerend als je 16e eierdooier breekt boven je kom eiwit.
Klop de eiwitten (in een grote kom!) met een snuf zout stijf en zet in de koelkast.

Mix de boter tot deze goed zacht is. Voeg de suiker toe en meng daarna de bloem erdoor.
Voeg hierna één voor één tijdens het mixen de eidooiers toe.
Voeg met een spatel het geklopte eiwit toe aan de geklopte eidooiers en meng tot een beslag.

Verdeel het beslag in twee gelijke delen (ik heb het echt afgewogen) en voeg aan één deel de kruiden toe.

Vet de springvorm in en bekleed de bodem met bakpapier.
Nu begint het ‘echte’ werk; laag voor laag ga je de spekkoek bakken. Bedek de bodem met een dun laagje specerijenbeslag, verdeel het beslag met de bolle kant van een lepel. Bak het laagje 5 à 6 minuten in het midden van de oven. Voel voorzichtig met je vinger of het beslag goed droog is.
Bak nu een laagje neutraal beslag en ga zo om en om door tot je beslag op is.

Na het afbakken van de laatste laag haal je de spekkoek uit de oven. Laat helemaal afkoelen voor je deze aansnijdt.

Pesto Genovese

Zoals ik eerder vertelde, maak ik mijn pesto altijd zelf. Noodzakelijk vanwege mijn vriend die een allergie voor noten heeft, maar stiekem vind ik het helemaal niet erg. Zelfgemaakte pesto vind ik namelijk veel lekkerder dan die uit een potje. Veel tijd kost het niet en moeilijk is het al helemaal niet.

Met onderstaand recept maak je ongeveer 175 ml verse pesto. Je kunt de pesto enkele dagen goed afgesloten in de koelkast bewaren.

Pesto Genovese

Ingrediënten
– 20 gram verse basilicum
– 25 gram pijnboompittten
– 30 gram Parmezaanse kaas
– Teentje knoflook
– 100 ml olijfolie
– Sap en rasp van een halve citroen

Rooster de pijnboompitten in een droge koekenpan tot ze lichtbruin zijn.
Rasp de Parmezaanse kaas en hak de knoflook grof.

Doe alles samen met wat peper en zout in een hoge kom en pureer met de staafmixer.