Havermoutmuffins

Een tijd lang at ik standaard havermout als ontbijt; ’s avonds alvast melk met havermout in de koelkast zetten, zodat ik deze ’s ochtends zo in de magnetron kon schuiven. Wat vers fruit er doorheen en je hebt een heerlijk ontbijt. Lekker snel en door de vezels en langzame koolhydraten heb je lang een voldaan gevoel.

De havermout was de laatste tijd bij mij wat in de vergetelheid geraakt, dus tijd om het weer eens uit de kast te halen (gelukkig is havermout lang houdbaar in een afsluitbare pot). En uiteraard kan je met havermout veel meer dan alleen pap maken.

Deze havermoutmuffins zijn makkelijk om te maken en je kunt ze een paar dagen in een afgesloten doos bewaren. Lekker voor tussendoor of als makkelijk ontbijt.

Onderweg naar de supermarkt bedacht ik me dat geraspte kokos ook vast heel lekker zou smaken bij deze muffins. Jammer genoeg vergeet ik alles wat niet op mijn lijstje staat, dus deze keer zonder kokos.

image

Ingrediënten (voor 10 muffins)
– 1 banaan
– 1 ei
– 100 ml melk
– 100 gram havermout
– 1 theelepel bakpoeder
– Eetlepel honing
– Snufje zout
– Klein scheutje zonnebloemolie (nog geen eetlepel)
– 125 gram frambozen

Verwarm de oven voor op 175 graden.

Maal de havermout fijn in de keukenmachine.
Doe de havermout in een kom met de melk, in stukjes gesneden banaan, ei en bakpoeder en mix (kort!) tot een beslag.
Voeg de honing, zout en zonnebloemolie toe en meng met een lepel goed door elkaar.
Voeg als laatste de frambozen toe en roer deze voorzichtig door het beslag.

Verdeel het beslag over de muffinvormpjes en zet ze voor ongeveer 45 minuten in de oven.
Je kunt checken of de muffins gaar zijn door er een satéprikker in te steken. Komt deze er droog uit, dan zijn je muffins klaar.

Serveertip: Bestrooi de muffins met wat geraspte kokos.

One comment

Geef een reactie

