Zelf pizza maken

Vorige week ben ik op een pizzadieet geweest. Ik was samen met een vriendin een paar dagen naar Italië en weken van tevoren zaten we al te bedenken wat we allemaal gingen eten.
Wat ik zo heerlijk vind aan de Italiaanse keuken, is dat ze koken met weinig ingrediënten en dat de gerechten toch zo enorm veel smaak hebben.
Uiteindelijk hebben we 4 pizza’s gegeten in 4 dagen en nog een paar heerlijke pasta’s. Ondanks dat en waarschijnlijk door het vele lopen, was ik toch afgevallen deze week. Dus dat ga ik vaker doen ;)

Ik maak wel vaker pizza, maar dan gebruik ik eigenlijk een altijd kant en klare pizzamix waar je alleen water en olijfolie aan hoeft toe te voegen. Maar waarom zou je eigenlijk niet je eigen pizza deeg from scratch maken, wel zo leuk en behalve dat het deeg lang moet rijzen, kost het helemaal niet veel tijd.
Dit keer heb ik tarwebloem gebruikt, volgende keer wil ik toch naar een speciaalzaak want voor de lekkerste pizzabodem kan je het beste heel fijn meel gebruiken.

Ik heb een Marinara gemaakt, simpel, met tomaat, oregano, knoflook en basilicum (de basilicum hoort er misschien eigenlijk niet bij, maar ik vind het er goed bij passen).

image

Ingrediënten (voor 2 pizza’s)
– 450 gram tarwebloem
– 250 ml lauwwarm water
– zakje gedroogde gist
– 2 theelepels zout
– 2 theelepels suiker

Meng de bloem met het zout. Zorg voor een schoon werkblad en strooi hier de bloem in een hoopje op. Maak in het midden een kuil, zo dat je het werkblad ziet. Schenk hierin de gist en wat water. Gebruik niet meteen al het water, dan heb je kans dat je deeg te nat wordt. Begin met het mengen van het deeg en schenk tijdens het mengen de rest van het water erbij.

 image

Kneed het deeg minimaal 10 minuten (meteen een goede workout!) tot het deeg niet meer plakt en elastisch is.

Doe het deeg in een kom en laat het met een vochtige theedoek erover 2 uur rijzen op een warme plek. Korter laten rijzen kan natuurlijk ook, maar het deeg is lekkerder als je het lang de tijd geeft.
Kneed het deeg nogmaals door en verdeel het in 2 stukken. Laat het nogmaals in een kom onder een vochtige doek een uurtje rijzen.

Rol het deeg uit tot je de gewenste grootte en dikte hebt. Beleg de pizza met ingrediënten die je lekker vindt en bak de pizza ongeveer 10 tot 15 minuten in een voorverwarmde oven op 250 graden. Houdt het goed in de gaten, want de pizzabodem is sneller klaar dan wanneer je een mix gebruikt.

One comment

Geef een reactie

