Pompoensoep

De zomer is officieel al een paar dagen voorbij. De dagen worden korter en het wordt kouder, al viel dat de laatste dagen nog erg mee en ik rook zelfs in de buurt nog een barbecue.
De herfst betekent voor mij wat minder salades en wat meer ‘comfortfood’, zoals bijvoorbeeld soep. Hoewel ik kant en klare soep ook erg lekker vind is het toch heerlijk om zelf een lekkere pan klaar te maken. Het is vaak nog veel gezonder ook, want in kant en klare soep zit vaak veel suiker.
Mijn vriend deelt mijn liefde voor soep niet echt, maar deze pompoensoep kan je makkelijk in porties invriezen.

IMG_3475.JPG

Ingrediënten (voor een flinke pan soep)
– 1 pompoen (ik nam een flespompoen)
– 2 uien
– 3 teentjes knoflook
– Handje verse rozemarijn
– Kippenbouillon
– Peper & zout
– Crème fraîche
– Peterselie (optioneel)

Snij de ui en knoflook in grove stukken en hak de rozemarijn fijn.
Verhit wat olijfolie in een grote (soep)pan en fruit hierin de ui en knoflook samen met de rozemarijn.

Schil intussen de pompoen (dit gaat prima met een dunschiller), verwijder de zaden en snij de pompoen in stukken. Doe de pompoen in de pan en schenk de bouillon erbij. Gebruik ongeveer een liter, of in ieder geval zo veel dat de pompoen nog net niet onder water staat. Breng het geheel aan de kook.

Laat zo’n 20 minuten doorkoken op halfhoog vuur tot de pompoen zacht is. Neem de pan van het vuur en pureer het geheel met een staafmixer tot een gladde soep.
Breng op smaak met peper en zout.

Serveer de soep met wat crème fraîche en eventueel wat peterselie.

2 comments

Geef een reactie

