Roti

Wat eten betreft zijn mijn vriend en ik heel verschillend. Hij vindt koken niet leuk en eten niet zo heel belangrijk. Meestal vindt hij de dingen die ik op tafel zet lekker, maar soms, als ik tijdens het eten vraag of het smaakt, krijg ik antwoorden als, ‘het is best oké’ of, in het ergste geval, ‘het is niet vies’ (dit is gelukkig nog bijna nooit gebeurd). Als ik boerenkool met een gehaktbal of nasi neerzet, is hij trouwens dolgelukkig.
Ik heb hem eens verteld dat mijn moeder vroeger soms een nieuw recept uitprobeerde en dat viel bij de rest van het gezin niet altijd in de smaak (sorry mam ;) ). Toen mijn vriend van de week met lange tanden zijn frietjes van knolselderij zat te eten, zei hij, ‘weet je nog wat je vertelde over je moeder? Je doet precies hetzelfde.’
Het grootste compliment dat ik ooit van hem kreeg ging over mijn roti. De moeder van een Surinaamse collega nam een keer roti voor iedereen mee en toen ik zei dat dat vast heerlijk was, haalde hij zijn schouders op en zei, ‘ik vind die van jou lekkerder!’.

Roti van de toko is heerlijk, maar het is heel makkelijk om zelf te maken. De roti pannenkoeken kun je ook zelf maken, maar dat is best veel werk en eerlijk gezegd vind ik de pannenkoeken die je bij de toko koopt net zo lekker. Dit recept is dus voor de vulling.

Ik durf het geen Surinaamse roti te noemen, want ik ben niet Surinaams en het is vast geen authentiek recept. Maar lekker is het zeker!

Roti

Ingrediënten (voor 3 tot 4 personen)
– 300 gram kipfilet
– 2 teentjes knoflook, gesnipperd
– Grote ui, gesnipperd
– Rode peper, fijngesneden
– 500 gram aardappelen
– 200 gram kousenband
– Blikje tomatenpuree
– Kippenbouillonblokje
– 2 eetlepels kerrie massala (te koop bij de toko)
– Theelepel aji-no-moto (te koop bij de toko)
– 4 eieren
– 4 roti pannenkoeken

Knip of snij de kousenband in stukjes.
Schil de aardappels en snij ze in blokjes.
Doe de kousenband in een pan met ruim kokend water. Voeg na 5 minuten de aardappels toe en kook ze in ongeveer 10 minuten gaar (afhankelijk van hoe groot je aardappelblokjes zijn).

Kook de eieren hard.

Snij de kipfilet in blokjes. Verhit olijfolie in een grote (wok)pan en bak hierin de kipstukjes rondom bruin. Haal de kip uit de pan en hou even apart.

Fruit in dezelfde pan de ui en doe na een paar minuten de knoflook en rode peper erbij. Voeg de tomatenpuree, kerrie, het bouillonblokje, 300 ml water en de aji-no-moto toe en meng alles goed door.
Laat de saus even doorkoken en voeg hierna de kipstukjes toe. Laat op laag vuur pruttelen tot de kip gaar is.
Voeg de kousenband en aardappels toe en warm het geheel goed door.

Pel de eieren en doe deze op het laatst in de pan.

Serveer de roti met de roti pannenkoeken, warm deze eerst even op in een droge koekenpan of in de magnetron.

One comment

Geef een reactie

