Mexicaanse ovenschotel

Deze ovenschotel stond al een tijdje op mijn to cook lijst en ik weet niet waarom ik hem niet eerder heb gemaakt. Dit gerecht gaat wat moeilijk op de foto, maar geloof mij.. Dit is echt puur comfort food! Een beetje gek om een diner te eten met tortillachips, maar ach, voor een keertje moet kunnen.

Mexicaanse ovenschotel

Ingrediënten (voor 4 personen)
– 500 gram gehakt
– Rode ui
– 2 teentjes knoflook
– 2,5 theelepels Mexicaanse kruiden (ik nam Picadillo kruiden)
– Rode en groene paprika
– 400 gram tomatenblokjes uit blik
– Groot blik kidneybonen (ca. 400 gram)
– Klein blikje chilibonen (ca. 200 gram)
– Blikje maïs (ca. 150 gram)
– Jalapeño (ik nam ringetjes uit een potje)
– 150 gram geraspte kaas
– Tortillachips
Optioneel: gedroogde chilipepertjes naar smaak

Verwarm de oven voor op 180 °C.

Snipper de ui en knoflook. Snij de paprika in blokjes en de jalapeño in ringetjes.

Verhit olijfolie in een grote koekenpan. Fruit de ui op middelhoog vuur ongeveer 3 minuten. Voeg de knoflook toe en bak deze een minuut mee. Doe de Mexicaanse kruiden in de pan, laat even meebakken.
Voeg het gehakt toe en bak deze rul. Doe de paprikablokjes in de pan en bak ze 5 minuten mee.

Laat de bonen en de maïs uitlekken en warm deze samen met de tomatenblokjes mee in de pan. Breng het geheel op smaak met wat peper en zout. Mocht je van wat pittiger houden, kun je naar smaak gedroogde chilipepertjes toevoegen.

Vet een ovenschaal in en giet hierin het gehaktmengsel. Steek hierin een deel van de tortillachips en bestrooi met  de geraspte kaas. Verdeel de jalapeño erover (dat was ik vergeten, daarom niet op de foto.. Heb ze er later bijgedaan).

Zet de ovenschaal voor 15 minuten in de oven.

Serveertip: serveer met de rest van de chips en crème-fraîche. En een Mexicaans biertje natuurlijk.

 

Geef een reactie

