Zelf sambal maken

‘Hoe heter, hoe beter’, dat is een uitspraak die ik wel eens gebruik. Als ik iets moet noemen wat ik áltijd in huis heb, zijn het rode pepers, sambal en chilisaus. Soms ben ik bang dat ik mijn smaakpapillen voor eeuwig heb verpest, maar ik hou nou eenmaal van pittig eten.
Dat ik tot nu toe nog nooit zelf sambal heb gemaakt, verbaast me eigenlijk ook wel een beetje. Het kostte me letterlijk 5 minuten om te maken en zo’n zelfgemaakte sambal is vele malen lekkerder dan de kant en klare.

Zelf sambal maken

Ingrediënten (voor 2 kleine potjes sambal)
– 200 gram rode lomboks (Spaanse pepers)
– 2 teentjes knoflook
– 2 sjalotjes
– 2 theelepels ketjap manis
– 3 eetlepel palmsuiker (of bruine basterdsuiker)
– Sap van een halve citroen
– 3 eetlepels arachideolie

Snij de pepers, sjalotjes en knoflook grof en doe ze met de rest van de ingrediënten in een keukenmachine. Maal tot het een bijna gladde puree is, laat er wel wat stukjes in zitten. Breng eventueel nog op smaak met wat zout.

One comment

Geef een reactie

