Kruidkoek

Hoewel ik gek ben op koken, heb ik de laatste tijd ook steeds vaker zin om te bakken. Toen ik laatst koekkruiden nodig had voor een taart, moest ik meteen aan kruidkoek denken. Als we met familie bij elkaar kwamen, nam iedereen wat te eten mee. Mijn tante Marjan bakte altijd kruidkoek. Zó lekker vind ik dat, maar ik at het alleen als ik met familie was. Tijd om het een keertje zelf te maken, want zo moeilijk is het niet! Na een kwartier staat de koek in de oven en dan hoef je enkel nog te wachten tot hij klaar is.

Het recept is gebaseerd op een recept van Allerhande. Ik heb in plaats van melk volle kwark gebruikt, dit werkt blijkbaar prima!

Kruidkoek

Ingrediënten
– 300 gram volkorenmeel
– Zakje bakpoeder (16 gram)
– 250 gram donkere basterdsuiker
– 200 gram volle kwark
– 1 ei
– 75 ml water
– Eetlepel koekkruiden
– Theelepel kaneel
– Eetlepel stroop
– 160 gram rozijnen

Verwarm de oven voor op 175 graden.

Meng de volkorenmeel, bakpoeder, basterdsuiker, koekkruiden, kaneel en een mespunt zout door elkaar.
Voeg het ei en de stroop toe. Mix het geheel en voeg beetje bij beetje de kwark erbij. Voeg een scheutje water toe (heb ik niet opgemeten, maar ongeveer 75 ml).
Schep de rozijnen door het beslag.

Vet een cakevorm in met boter en doe het beslag in de vorm. Bak in het midden van de voorverwarmde oven ongeveer een uur.

Let op: elke oven is anders. Ik heb vanaf 45 minuten elke 5 minuten met een satéprikker gecheckt of de kruidkoek droog van binnen was.

Geef een reactie

